McDonalds förlikas i miljardtvist

McDonalds har nått en förlikning med den amerikanske medieentreprenören Byron Allen, som stämt snabbmatsjätten på 10 miljarder dollar för att systematiskt ha uteslutit svarta ägda medieföretag från sin reklambudget.
Förlikningen som offentliggjordes i fredags innebär att den planerad rättegången i federal domstol i Los Angeles den 15 juli ställs in. Den omfattar även ett relaterat mål på 100 miljoner dollar i delstatlig domstol.
Byron Allen och hans bolag anklagade McDonalds för att ha ägnat sig åt "rasmässig stereotypisering" genom att märka hans mediekanaler som enbart riktade till svarta tittare. Enligt Allen ledde detta till att företagen exkluderades från McDonalds generella reklambudget, och istället placerades i en mycket mindre budgetpost avsedd för "minoritetspublik".
Allen hänvisade till ett löfte som McDonalds gav 2021, där bolaget lovade att öka sina investeringar i medier ägda av svarta, asiater, latinamerikaner, kvinnor, hbtqi-personer och oberoende innehållsskapare från 2 till 5 procent av den nationella reklambudgeten senast 2024. I stämningen, som lämnades in 2023, kallade Allen detta löfte för en "lögn" och "falsk marknadsföring" då McDonalds i praktiken enligt Allen fortsatt marginalisera hans bolag, trots att de enligt honom står för över 90 procent av svarta ägda mediekanaler i USA.
Bland Allens nätverk finns bland annat The Weather Channel, Cars.TV, Comedy.TV, Justice Central, och Pets.TV.
I uttalanden efter uppgörelsen uttryckte båda parter en vilja att gå vidare. McDonalds förnekar att man gjort något fel men bekräftade att man kommer köpa annonser från Allens bolag till marknadsvärde och i linje med deras övergripande reklamstrategi. I ett eget uttalande skrev företaget: "Vi är glada att Mr. Allen har valt att fokusera på ett kommersiellt samarbete som gynnar båda parter."
Villkoren i uppgörelsen är konfidentiella, men uppgörelsen markerar slutet på en uppmärksammad rättslig konflikt som satt ljus på såväl frågan om mångfald och inkludering i den amerikanska mediebranschen, och storföretags ansvar att följa upp sina löften om jämlik representation.